Followers

Monday, June 7, 2010

2 jam check in kat ASTMA BAY

XTVT hari ahad.  B/fast kat luar lagi...cam biasalah kan....kat railway station...mana lagi.....so, after b/fast tu....menyinggah ke Klinik Mutiara coz' si lil angle tu selsema and batuk2 since petang sabtu lagi....batuk yang stok sampai nak termuntah.......tp...Klinik Mutiara tutup ler plak......we'll nie mmg jarang nak bw Batrice gi  klinik if demam....ada takde pun, ambil ubat kat klinik jer lah...bukan apa...everytime pergi...benda yang sama kan...so, malas nak menunggu bagai kan......so kaedahnyer pergi klinik ambil ubat je lah...

So, bila dah Klinik Mutiara tutup......tak tahu nak pergi mana coz' so far ubat Klinik Mutiara jer si Batrice nie sesuai.....means kalau ubat dari Klinik Mutiara nie.....cepat jer baik .......another option ubat yang sesuai  ngan si kecik tu...hospital kerajaan...tp biasa arr kan...leceh sikit hospital kerajaan nie...almaklum byr pun RM1 jer......tp nak tak nak...pergi gark ler demi anak.

Klinik utk demam now dah lain tempat......separet ngan yang lelain....nasib ler tak ramai.....tunggu tak sampai 5 minit after register...terus dpt masuk bilik doc.....tanya tu ini...cam biasa arr...bila demam....ada batuk tak, selsema tak.....ada demam tak....typical question kan sedangkan kat register form tu ada tulis sumer2...aku dah siap thick mana yang berkenaan...tp still gark doc tu tanya....

Check suhu 36 jer....tak panas doc kata....so, tak demam...tp batuk & selsema...so, doc check dada.....itu pun biasalah kan...mana2 pergi klinik pun doc akan check camtu.....

Last, doc ckp...."anak tak demam nie...tp ada bunyi lah pernafasan dia"....aku blur......ok...."gi amik gas"erk....alamak...apa kes lark nie....."anak awak nie ada asthma" aku cam....errrk...biar betul doc nie.....yelah...si kecik tu takde pun tanda2 cam orang lelah ke apa.....tetiba jer doc suruh ambil gas....

Aku keluar dari blik doc ngan sengih2 cam takde apa.....cam doc tu buat lawak pagi ahad...tp pergi gark ler kat emergency area utk ambil neb......wah gitewww.......punya ler rileks anak beranak berjalan lenggang kangkung gi "Emergency Area".....ha ha ha ha

fuh...giler panjang mukaddimah aku nak citer apa yang terjadi sebenarnyer yerk..........

Nie note doc suruh ambil neb kat emergency area.......aku laki bini cam blur2 jer.....si batrice plak..dok berkicau tak sudah2....cam tak sakit...tu yang we'll cam was2 jer ngan ckp doc tu....


we'll masuk....kasi note kat salah sorang petugas kat situ...panggil apa erk? aku pun tak tahu......so, dia suruh duduk kat kerusi kat Asthma Bay nie....wah......3 kerusi.....buruk2 ..koyak2...keh keh keh keh..jabatan kerajaan takde peruntukan nak ganti kerusi baru kot...! sangat sedih ok tengok....

1st time nak bagi budak kecik tu pakai benda alah tu...mmg ler susah....siap menjerit2 ckp Echa tak nak !echa tak nak !.....mcm2 kaedah ler aku try.....slow talk ngan dia....pujuk dia...last2 buat cerita bohong cakap kalau dia nak jadi otomen gaia..kena arr pakai topeng tu...baru leh kuat nak lawan ngan dragon....ha ha ha ha...citer yang tak boleh pakai....tak nak terima gark...last2 MA situ tunjuk jarum panjang nak inject dia baru ler dia ngan paksa rela pakai benda tu....he he he he...takut kena cucuk ler tu.......


dia tak bagi aku lepas tangan dari benda tu.....ha ha ah.....lama gark yerk setiap satu sessi...ada ler dlm 30 mnit gark.......budak kecik tu....dari duduk ngan aku, pindah kat papa dia plak.....berumahtangga we'll kat situ.......jap2 pergi kat aku....jap2 dia lompat plak kat papa dia.....




Ada 3 sessi.......so, setiap satu sessi.......berehat dlm 5 - 10 minit........tp minah kecik nie mmg takde rupa orang sakit arrrr.......bising jer mulut tu berkicau....dlm area Kecemasan tu...dia punya suara jer lebih......


2nd sessi......ko tengok dia main2 benda tu......pakai letak bawah hidung.......

and this one...dah rehat kali ke-2 while tunggu utk sessi ke -3 plak.....minah tu dok berlakon konon tido tak mau kena ambil gambar.....ceh......demand ok nak gambar time comel2 jer...time gini tak mau gambar....ingat ko artis ker....!

last session.....while papa dia pergi ambil ubat........aku menunggu utk sessi terakhir nie....adoi ler......berjanggut menunggu..almost 2 jam jugak ler we'll check in kat Asthma Bay nie.....hope this is 1st and last time for her.....tak sanggup plak aku........

sapa nak sangka....budak yang giler hyperactive dia ada asthma...mmg betul2 aku cam mimpi jerrr.......yelah...batrice nie jenis bukan reti duduk diam2...nak tengok dia duduk diam..time mengadap channel 611 jer lah....tu pun bila time iklan mula ler dia terlompat2.....another time ko nak tengok dia diam...time tido....tu mulut jer diam...tapi kaki tangan kekadang berjalan gark.....

Cuma aku mmg ada perasan, bila dia tido tu...nafas dia cam keras sikit......tp aku ingat biasalah...bebudak bila siang aktif...so, bila tido tu nafas dia jadi camtu utk lepaskan penat....mana nak tau tu salah satu simpton asthma...and one more thing.....batuk & selsema jugak salah satu petanda2 asthma.......

After this...aku pun tak sure camne nak control minah sorang nie dari buat dia penat...coz' dia mmg tak reti penat.........how? any tip tak from mummy yang ada pengalaman ngan anak2 yang ada asthma nie.

9 comments:

☆ lieya latif ☆ said...

lame gak sesi sedut gas tu yeak zana...seb baik batrice ni mkn saman...MA tunjuk injeksen terus nak pakai bende tu heheeheh....aku tegelak ko dok tipu die nak jadi otomen laa ape tu heeheheheh....

tu ar, kdg2 kite ni tak tau anak kite ade asma kan...bile jadi camni laa baru tau....harap asma ni tak lame laaaa...payah kalo betul2 ade...pantang sejuk sikit nanti anak ko semput....mintak dijauhkan laa kan zana......

dah panjang rambut batrice....comey sgt....

Su Hana said...

iskhhh..mcm2 plak.. aku plak tumpang was2 ngan dr tu...hahaha

semoga batrice sihat sokmo....amin..

Suziey Ahmad said...

umangaih..lamanya..batrice ade athma yek..kesiannya..bdk mane la bole nk soh dia diam..time ni la dia nk main..hmm..xpela insyaAllah makin besar ilang la kot..

LyNn HaMzAh said...

zana, qistina pun doc pernah kata ada asthma...huhuhu...kalau dia selsema n batuk memang banyak lendir...erm, sejuk pun dia x boleh sangat...jd batrice lepas nie kena arr berjaga-jaga kan...tak leh arr aktif sangat...get well soon yer batrice...

Sham Ummi Echa said...

uihh lama gak eh nk sedut gas tu.. pas sedut tu dia jd apa eh.. sbb batrice ok je kan sihat xde pon nmpk dia lembik or susah nafas ke apa ke kan.. ishh risau plak aku nih.. yer la x pasal2 je ko dpt tau batrice tu ada athma kn..

btw, get well soon batrice

oli said...

saya ingat sedut neb ni nak kasi kahak cair...
rupa-rupanya untuk asma!!!

saya pun sampai sekarang tak percaya sofea ada asma...tapi kadang-kadang terpaksa terima terutamanya selepas berlompat @ berlari...dia akan batuk...
tapi sekiranya kasi inhaler terlebih dulu...keadaan ni tak akan muncul....

Perubahan cuaca juga akan menyebabkan anak batuk [asma]...

saya ada pergi ke hospital swasta...hospital swasta cakap bukan asma...cuma paru-paru lemah sikit ajer....

tulah saya sampai sekarang confius.

so, better zana buat appointment dengan hospital untuk pemeriksaan lebih lanjut!!!

akiratoriza said...

Salam..
Kesiannyer kene sedut gas... doc memang kekadang tak betul ckit... mcm tak percaya kan budak tak semput boleh lak kene sedut gas....harap lepas ni batrice ok n sihat yerk...

Dee said...

ada org cuaca panas pun leh semput..mcm2..dee kecik2 dulu ada..tp pegi hospital kerajaan terus baik..harap2 batrice pun gitu..tp yg dee perasan..smpi skrg kalo dee batuk mesti teruk..smpi 3 bulan n smpi muntah2..nk tidur seksalah..

hope that batrice sihat2 selalu..

Dee said...

lupa nk bgtau..pemakanan pun leh buat kita jd semput..