Followers

Wednesday, November 10, 2010

TUTORIAL : Add Author

dah makan ker korang? ha ha ha......i dah makan. Dah kenyang dah pun......lepas makan sempat ler buat exercise berjalan 1km siap panjat tangga sampai tingkat 3 lagi tu.......sessi pembakaran lemak.  ha ha ha.....seminggu aku kat sini...sure balik baju sumer loose.

Wokeh...since ada masa sambil tunggu class start balik pukul 2.30 pm nanti....ada plak tadi kawan yg tanya mcm mana nak upload gambar kat blogspot tp tak boleh coz' dah sampai limit.  Ok dear.....meh aku share yerk ilmu yang tak seberapa nie. 

So, if benda nie happened kat korang...jgn panik2 yerk...aku dulu panic gark coz' tak tahu kan....habis sumer gambar dari blog lama aku delete.  Sayang gark....so, lepas nie korang tak pyh ler nak mendelete entry2 korang yg sedia ada tu......

1st step :
Korang sign up atau dlm erti kata lain, buka account gmail yang baru. KATA LALUAN baru, PASSWORD  baru.  sign up macam biasalah kan...yg nie aku tak yah buat tutorial pun takpe kan...sure korang lagi expert bab2 nak sign up nie.

2nd step :
Buka blogspot korang. Then sign in mcm biasa. Pergi ke Dashboard - click tab SETTINGS - then click tab PERMISSIONS as yang aku attached nie.


bila dah click, akan keluar mcm yg kat bawah nie. click kat ADD AUTHOR tu plak.

aften that, masukkan alamat gmail acc yang korang baru create tadi. Lepas da isi korang punya alamat email tu....click INVITE k.


Lepas dah settle step kat sini.  Sign in ke account gmail baru korang tu.  So, kat inbox tu  nanti akan keluar ler mcm yg keluar kat inbox aku nie kan.  1st mesej tu yerk...




cam biasa ler...click kat mesej tu...


click pada link yang diberikan utk buat verification . Bila korang dah click dia akan keluar box utk korang masukkan alamat gmail and password korang.  Just masukkan ler mcm yg korang dah sign up tadi yerk.  Jgn plak korang masukkan alamat gmail and password lama korang....alamat and password yang baru tau.


bila dah settle ngan verification utk email terbaru tu.  Means korang dah accept utk jadi author bagi blog korang tu.  Before that, korang kena tukar dari status AUTHOR ke status ADMIN so...baru ler korang boleh edit entry korang sesuka hati guna mana2 account korang tu.  Caranya : Sign in blog korang - then click ke DASHBOARD, then SETTING, after that click plak ke PERMISSIONS tab tu.  Ulang langkah 2 mcm kat atas tu.  Ok...dah keluar mcm yang kat bawah tu kan....ko nampak tak kat situ tulis apa....sebelah alamat gmail baru korang tu.  GRAND ADMIN PRIVELLEG kan.....so, click kat situ k


bila korang click...dia akan keluar box mcm kat bawah tu.  just click box yang kaler OREN tu yerk....and tadaaa......after that...korang punya status utk email terbaru tu tukar dari AUTHOR to ADMIN


and......silalah update etnry mcm biasa.  boleh ler letak gambar korang berapa byk korang suka.  And if both account pun dah penuh, create jer another account.  1 blog boleh ada 100 author k, means...100 account gmail utk korang. he he he...jom blogging sampai lebam.

if tak faham jugak boleh email aku yerk....mana yg aku boleh tolong tu aku tolong lah kan : zana.nordin82@yahoo.com

13 comments:

♥ Anje a.k.a Mama_Balqis ♥ said...

tup dah peranh kena then dah wat...sweet utorial leh share dengan yang len kan

eB ezrin said...

tq

ALoNa CintamaniszLite said...

owh..blog ada limit utk gambo ye??
tak tau ler pulak sbb blog akak tak sampai limit lagi kot, hehe

Erm..sampai masa nanti, adeii..kena carik zana ler, huhu..

Sidratul Muntaha said...

aku ade 4 author zana..
huhuuhuhh
alang2 tu kan..
janji dpt update blog.
nak2 klu gmbo tu beso2..
hihihi

eB ezrin said...

slm, eb dh try... xboley la plk... hu3

☆ lieya latif ☆ said...

haa bagus info ko ni zana.....seb baik ko buat tutorial...aku ni bute IT sikit...leh jadikan panduan..tapi aku lum sampai limit lagi laa so far...ape2 pun tutorial ko ni bagus!~

akiratoriza said...

Thanks.. aku memang appreciate sesgt tutorial yg ko wat tu..

aku akan try wat sehabis daya aku..

☆ lieya latif ☆ said...

zana, aku dah try buat tapi tang verification tu dah lepas...cume nak sign in tu aku dah tak paham....almaklumlaa mak ni kan bute IT....

[leily.laily] said...

10s dear!!
incase dh over limit kena wat boormark ni, hihihi..
pssst, cikgi Zana... tutorial camne nk appearkn twitter kat blog bleh, cam u punyer tu..tweet tweet tu.. tak reti la.. huhuhu

mysha said...

BaGus ar aKAk.. t Klo Jadik Kat sHA leH tGK kat cni hehehe

tQ aKak...

puanbee said...

haa bagus entri nih .. tengah cr cara nak tukar email

mamawaiz said...

sy ikut tuto ni time jd problem tu. tp nak tnya..bila guna admin baru tu, blog yg kita follow tu x kuar lah kat dashboard yer?

RYS AREESA NASIR said...

tq!