Followers

Friday, September 21, 2012

Projek Membaking - Sheperd Pai

setelah 2 bulan oven aku cuti panjang
ntah roh rajin mana masuk gamaknya.......hari cuti (rabu) yang aku dok umah menjaga budak semput tu....sempat aku membaking .....

try western resipi...ha ha ha ha...
tetiba tekak nak jadi minah saleh japp

maka terhasil lerr

SHEPERD PIE.....


setelah keluar oven....begitulerh rupa paras pie aku...
percubaan kali pertama...kira ok ler tu kan..


fuh!.......baru ku tahu rasa dia camner....boleh tahan gark....
kentang tu kalau nak makan gitu2 jer pun sedap gark....


sebelum ada yang bertanya resepinya..
baik aku copy paste kat sini..

Bahan
500 gm daging kisar
1 labu bawang besar [potong dadu]
1 ulas bawang putih [cincang halus]
1 cawan kacang peas
8 biji cendawan tin [belah 4]
5 biji buah tomato masak
1 batang carrot [potong dadu]
1 pokok daun sup [cincang]
1 s/b tepung jagung ]
1 cawan air ] bancuhkan
1 s/b lada hitam tumbuk ]
1 kiub stok daging
2 s/b minyak
garam


Bahan Kentang
1 kg kentang [potong dadu]
1/2 cawan susu segar
2 s/b mentega
garam, serbuk lada sulah
air untuk merebus kentang secukupnya

Cara
1. Panaskan minyak, tumis bawang besar dan bawang putih hingga wangi.
2. Masukkan daging kisar dan cendawan. Kacau rata sehingga daging nampak masak.
3. Masukkan tomato dan semua bahan lain kecuali bancuhan tepung jagung
4. Bila mendidih, masukkan bancuhan tepung jagung dan akcau sehingga masak.5. Angkat dan masukkan dalam mangkuk kaca tahan panas atau pinggan sekiranya nak buat pie dalm mangkuk kecil.
6. Kentang direbus dengan air dan garam sehingga air rebusan kering.
7. Lecek kentang dan gaulkan dengan susu segar, serbuk lada sulah dan mentega.
8. Masukkan sedikit kentang dalam mangkuk aluminium kecil.
9. Masukkan inti dan tutupkan dengan kentang lecek lagi.
10. Bakar dalam oven yg telah dipanaskan 200'C selama 30 minit
11. Sejukkan dan hidangkan.


Sumber : Kak Hanielieza..

*** sumpah! sedap...he he he.....

 

4 comments:

norhidana said...

perkhhhh terliur menitik2 aku nengok sheperd pie ko... tgk resepi mcm senang gk, nnti cuti2 blh la try...

rajin tul kwn aku nih... bgs2 untung batrice

wanie said...

sedapnye..favourite husband wanie ni..dah lama tak buat

just azura! said...

nampak sedap! kena cuba ni.. :)

Citarasa Rinduan said...

wowwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww