Followers

Friday, May 21, 2010

Hukum Bersanggul tinggi memakai tudung atau selendang

Oleh : asy-Syaikh Muhammad Nashiruddin al-Albani rohimahulloh


Pertanyaan :

Apa hukum seorang wanita mengumpulkan (menggelung/sanggul) rambutnya di atas lehernya dan di belakang kepalanya yang membentuk benjolan sehingga ketika wanita itu memakai hijab, terlihat bentuk rambutnya dari belakang hijabnya?


Jawaban :

Ini adalah kesalahan yang terjadi pada banyak wanita yang memakai jilbab, dimana mereka mengumpulkan rambut-rambut mereka di belakang kepala mereka sehingga menonjol dari belakang kepalanya seandainya mereka memakai jilbab di atasnya. Sesungguhnya hal ini menyelisihi syarat hijab yang telah kukumpulkan dalam kitabku “Hijab al-Mar’ah al-Muslimah minal Kitab was Sunnah”.

Dan diantara syarat-syarat tersebut adalah pakaian mereka tidak membentuk bagian tubuh atau sesuatu dari tubuh wanita tersebut, oleh karena itu tidak boleh bagi seorang wanita menggelung rambutnya dibelakang kepalanya atau disampingnya yang akan menonjol seperti itu, sehingga tampaklah bagi penglihatan orang walaupun tanpa sengaja bahwa itu adalah rambut yang lebat atau pendek. Maka wajib untuk mengurainya dan tidak menumpuknya.

***

Sumber : Silsilatul Huda wan Nur

HADITH MUSLIM

2 golongan yang termasuk dari kalangan ahli neraka yang tak pernah aku lihat iaitu yang pertama mereka yang memegang cemeti seperti ekor lembu (bentuk cemeti itu seperti ekor lembu yang berbulu-bulu dan berambut-rambut) dan mereka memukul manusia dengan cemeti tersebut.


Yang kedua adalah perempuan memakai pakaian tetapi keadaanya umpama telanjang (ketat), dan perempuan ini berjalan sambil berlenggang lenggok dan sanggol rambutnya (ataupun sekarang ikatan rambutnya) umpama bonggol unta.Dan perempuan yang sebegini keadaanya tidak akan mencium bau syurga. Ketahuilah bau syurga sudah boleh diciumi dari jarak begini dan begini.

11 comments:

Jasfyra said...

oo..baru aku tau zana..mmg aku suka sanggulkan rambut bila pakai tudung sbb rambut aku panjang.abis camne ek???kalo lepaskan nampak lak kt blakang tu rambut aku kan..konpius nih

♥♥♥ سواي @ ماما ايمان شاهيراه ♥♥♥ said...

al-hamdulillah hari ni dpt ilmu baru... tenkiu zana....

Mummy Dasy said...

good info.. dah 2 ari berturut2 nmpk n3 psl ni.. tp tulah persoalannye cam Jasfyra jugak?

zh-ena said...

nsb baik la rambut ena mmg pendek jadi mmg tak berikat la..rambut sejemput jea

Sharinginfoz said...

apa-apa pun buat yang mana dibolehkan dan tinggalkan yang mana tak boleh

Jom Pizza Tesco

ney said...

btol2,saya dulu amek syariah tyme sekola,memng ade hadis yg menyatakan haram nampak sanggul..

so,advantage tuk org yg rambut pendek..

kalau dah pnjg,mungkin boleh atasi dengn ikat kebawah sikit,jgn tarik atas sgt~

♫♪ Cik Puan Mimi ♫♪ said...

memang nampak comel kalau ada sanggul tinggi kat atas kepala.. tp tak tau pulak pasal hadith ni. syukur dah dapat ilmu.. nampaknyer kena turunkan sikit la sanggul di kepala.. jangan nampak tinggi sangat..

sekarang ni ada orang siap jual lagi sanggul palesu.. ishk ishk

Ruziawati Bukhari said...

good info dear..

nasib baek kak t x minat pakai tudung cam gini.. hehe.. selamat..

u take care dear!!

mwah!

qisya said...

kawan saya rmbut smpai punggung,,p dye ikat rambut tak npk langsung yg rmbut dye tu pjg,, so,, ikat dgn sgt kebawah...kalau boleh,,,elakkan.

roshidayah_1992 said...

trime kasih dgn info tue..tp bgaimana plak orng yg da thu pasal tdung tp tetap jgk buat..penat ingt kan..=(

eRi aKaNE said...

kalau yg rambut panjang tu.. pakai la tudung labuh.. kan senang..