Followers

Wednesday, March 9, 2011

Cuti-Cuti Di Bandung : Day 2 - Pasar Baru

Bandung Day 2 :
Fuh........seawal 5 pagi, memasing dah buka mata........dan seawal itu lah jugak kota Bandung dah mulai sesak....lebih-lebih lagi...bilik kami memang menghadap Stesen Keretapi Bandung.......so, boleh dengar ler macam-macam dari Stesen Keretapi Bandung tu..............

Penat menunggu jam 7 pagi.....coz' janji dengan supir kami pukul 8.30 dia datang ambil.............aku rasa, dah cukup lama we'll tido.........tp bangun2 jam baru jer pukul 5 pagi...adeh...gamaknya duduk Bandung nie...tak yah risau tak cukup tido....terlebih tido ada..........terkebil2 tengok jam...and kat sana........pukul 6 pagi diaorg dah macam pukul 8 pagi kita.......

So...coz' hotel provided breakfast.........tak payah nak bazir2 rp tu gi cari breakfast kat luar............apa yang hotel sediakan...kita makan...........ha haha....nie namanya percutian budget.........budget untuk lebihkan shopping semata.........tapi so far............not bad gark ler menu breakfast kat Hotel Serena tu.



Our breakfast for 1st day......mee hoon ala2 singapore, ayam masak kicap/blackpepper and tempe goreng........itu tempe sangat sedap.....bertambah-tambah yong mengambilnya and aku pun tumpang sekaki........padahal kalau kat sini......tak pandang pun tempe goreng tu............

Lepas breakfast.......Angga sampai.....on time tu our Supir.............terus gerak ke Pasar Baru......coz' menurut Angga, kalau nak ke Pasar Baru........better pergi pagi-pagi.......time peniaga-peniaga buka gerai diaorang kan..........so, time tu baru ler boleh dapat harga baling telur......kasi baling telur nya yak buk kasi pecah......tak pun...harga Bismillah...wah gitew.


Orang tak buka kedai.........we'll dah terpacak kat situ.......tp takpe.........puas hati sikit nak memilih.....nak tawar menawar pun laku lagi time nie...............and coz' we'll pergi time hari tak cuti........so, takde ler bersesak-sesak sangat kat dalam nie............


puas membelek segala jenis telekung.........tp memang murah ler wei........kalau tak beli, memang rugi........berganda-ganda murahnya dengan harga kat malaysia............


Kat kedai nie........we'll siap suruh adik yang jaga tu demonstrasi lagi.......yong nak tengok labuh ke tidak telekungnya tu.........tp bagus adik nie.......ngikut jer apa yang kita suruh............comel plak tu dia pakai telekung camtu............bagi harga Bismillah ya dik!.....bisa kak...ini pun udah harga Bismillah........yo lah tu ko!


Siap masuk sampai ke dalam-dalam kedai gara-gara nak memilih.......kat sini aku borong telekung 3 pasang....jer dulu........he he he he..nanti2 ada lagi aku rembat kat kedai lain.


Ini salah satu lagi kelebihan supir kami..........ha ha ha...sepanjang kat sana.........mr. nikon aku tu memang dia yang pegang...........bagus gark......ada gark gambar muka aku yang masuk......kalau aku yang pegang mr nikon tu.......sampai ke sudah ler takde terselit gambar aku............untung kan.....complete package ngan photographer lagi...............korang ada? ha ha ha ha.....just joking k


Dah puas membelek telekung..........tempat wajib pergi kalau kat Pasar Baru nie sure kedai kain pasang yang jual kebaya-kebaya sulam.........so, for korang.........sila ler serbu kat Kedai SEROJA nie yerk.......kat lantai 3.....harga di jamin murah. Serius..........coz' kat sini, dia jual untuk borong.......so, memang harga teramat murah...and pekedai-pekedai kat dalam tu pun ada gark yang ambil direct dari Kedai Seroja nie.


Kemain lagi memasing memilih tak pandang kiri kanan........time tu we'll bertiga jer yang ada........so, sangat heaven memilih.........tokeh pun layan jer kitaorang..dari satu kaler ke satu kaler kitaorg requested nak tengok.......memang berbaloi ler kat sini......almost 1 juta gark ler habis shopping kain pasang kat sini.


Lepas menghabiskan duit kat Kedai Seroja.........Angga bawa plak ke kedai jual kain cotton......lagi ler aku naik hantu.........murah wei murah...........harga tak tercapai dek akal.....adeh! tetiba rasa menyesal tak beli bebanyak.....ha ha ha...........naik pening aku memilih kain...........untuk aku dan untuk kawan yang mengirim........

See, bagus kan photog aku...........korang ingat kalau camera tu kat aku.........ada nak dpt moment cam nie...tak dapat weeeiii.........kenangan nie wei.......sessi memilih kain.


Fuh..............memang rambang mata ler wei kat sini.......kat sini jer aku habis almost rp 1 juta lebih gark........hanya untuk kain pasang jer wei............tp takpel......set baju sedondon untuk raya tahun nie dah beli siap2 complete sumer ngan mak, pak anak.........baju kerja and baju kurung batrice pun berhelai2 dapat kat sini......so, lepas nie.......budget shopping kain ela di bekukan hingga ke tahun hadapan...........ha ha ha


Oh lupa plak........kedai tempat kami memborong kain cotton tu namanya VOUGE..sama gark..kat lantai 3 dekat ngan eskalator.....so, sila cari yerk.........

Lepas shopping tak hengat kat situ.......Angga tinggalkan kami merayau2 kat dalam tu..........sambil tu, dia pergi kutip segala macam hasil shoppingan kami hantar ke kereta........bagus kan.......ko shopping ler berapa banyak beg plastik pun......tak yah heran nak kena heret sumer kan....tinggalkan jer kat kedai...then nanti supir akan tolong kutip hantar kat kereta......tak ke ko feeling cam mak datin kat situ.....mak datin rp pun tak pelah kan......janji merasa feeling2 mak datin.........

Habis sumer tingkat we'll jelajah. Cuma tak pergi tingkat bawah jer lah kan.........tingkat atas adalah tempat untuk makan dan banyak kedai-kedai jual handbag..........tp bukan original lah kan............tp apa pedulikan.......mana yang tak kisah mcm aku nie...ok jer kalau nak beli kat sini pun..........aku beli sling satu....besar sikit dari yang aku bawa...senang nak sumbat camera...kalau tak...naik lenguh bahu nie dok memikul mr nikon tu.


Punya excited bergambar ngan signboard nama makan pelik nie....ha ha ha...sebut betul-betul wei...sat lagi salah sebut...lain plak maknanya............aku tak makan and tak jumpa pun makanan tu wei...tp kata Angga dia macam tepung tapi rasa cam ikan..camner tu...aku dok bayangkan maybe cam dumpling kot!

Habis meronda...........jumpa balik Angga........memula plan nak makan tengahari kat sini jer......dah ternampak2 gerai Pak Cik Met tp Angga kata, jom makan masakan Padang........we'll ok jerrr...tak kisah ler janji perut terisi.............


Pergi kat kereta............buka bonet..........pengsan tengok barang-barang kitaorg penuh kat bonet............adeh! nie baru setengah hari shopping kat Pasar Baru nie...tu pun tak habis gerai kami ronda...kalau sehari suntuk....for sure, Angga kena bawa kereta besar lagi dari Avanza nie.

Engine nya udah panas....ha ha ha...shopping sampai tak hengat!

1st day....we'll naik Avanza....cukup besar untuk kami bertiga.

Lepas nie.........entry kami makan masakan padang di ........................

22 comments:

Jasfyra said...

wah...enjin dah panas ya buk..bnyk hasil sopingan..best2

Ruziawati Bukhari said...

pasar baru.. mmg best.. penat x diambil kira dah.. yg penting nak shopping3! happy tgk zana happy taw!

Cik Nurul Pinky said...

nurul lepas 1st time g sana masakan padang menjadi pilihan hatiku hehehehe.

wajib borong kain kalau tak rasa menyesal nanti hehehe.

Zana_MamaBatrice said...

zuera - hari ke-2...mmg hati dok berkobar2 nak habiskan rp yang ada.....dlm sehari boleh habis berjuta2 rp zuera oit.....heaven sungguh

Zana_MamaBatrice said...

kak tie - mmg best shopping kat pasar baru..lagi happening dari shopping kat FO tu..ha ha ha.....

Zana_MamaBatrice said...

nurul - masakan padang byk choice kan...sampai tak terpilih....

huish...mmg WAJIB borong kain pasang...kebaya bagai tu nurul..nanti nurul pergi..akak nak kirim belikan kebaya lah..hari tu tak puas borong kebaya

attyfir said...

besh betul baca entry zana g sopink nie

yang tak tahan package siap ada photog tuh..clust ko zana..hahahhahaha

more entry lagi pasal bandung ..cepatin ye buk..

Zana_MamaBatrice said...

kak atty - ha ha ha.....bab shopping memang best kak...tu baru kat pasar baru tu.....tempat lain belum lagi

tu yang best supir zana kak...complete package jadi photog we'll lagi kak...so, lenkali kak atty nak pergi bandung..leh pakai khidmat supir kami nie yerk...servis tip top ler

Hirda Ibrahim said...

pempek tu sedap gak le ko, rs dia mcm otak2 skit.

wahh aku x tau angga pandai handle camera, kalu x aku suruh dia je pegang camera kami dulu... he he he
takpe next time.

so bila ko pi mkn ayam penyet pak chi met tu?

Zana_MamaBatrice said...

hirda - tu arr..angga kata dia rasa ikan..tp buat dari tepung...aku tak tengok plak rupa bentuk dia ...

uish...dengan kami....kamera aku 24jam ngan dia....aku tak pegang langsung..pegang pun kejap2 jerlah..senang kerja aku...dia jadi photog kami...

˙·٠•●♥ Cik Puan Mimi ♥●•٠·˙ said...

angga mmg punctual.. mmg respek betul dengan dia

haah biasanya orang panggil harga pecah telur.. ok jugak korang pergi pagi2, lg pun hari orang kerja, sure tak ramai orang. kalau pergi time hujung minggu mmg sesak sgt

pempek tu sedap zana, nak2 cicah dengan kuah kacang. mmg sedap..akak siap berlumba2 makan dengan si lieya.. hahaha lg satu sebab masa tu dah lapar giler..

dulu2, angga tak ikut customer pergi shopping..tp sejak ada kes malaysia indonesia bergaduh kt jakarta tu, ramai orang kita tak mau ke bandung. ada kawan akak nyaris batalkan nak ke sana dengan angga. tp angga pujuk dia kata, dia will jaga kawan2 akak tu kat sana.. sejak tu dia akan ikut customer dia pi shopping ar.. untuk jaga keselamatan customer dia. gitu la kisahnya.. so far yang akak rekemen kat dia, mmg puashati. alhamdulillah

˙·٠•●♥ Cik Puan Mimi ♥●•٠·˙ said...

lg satu, selain vogue, kedai kain new angle textiles pun kain cotton dia cantik2 dan murah.. mmg giler kalau tengok kain cotton dia.. akak ada 3 helai lagi belom berjahit. insyallah macam nak tambah lagi jer nanti. hahahah

onniesham said...

cotton bandung cantik2 kan. hrga pon murah. aku pon now nyesal x borong byk2 cotton last year.

pempek tu aku x mkn. time pi dlu dorang yg suker mkn. aku x suker sbb dorang kata rasa dia cam otak2. aku ni x mkn otak2.

Anonymous said...

PATUT LA
BOZ KTORG
G SANA
BLI TELEKONG SORANG SATU
BAPE RAMAI STAFF POMPUAN ADA
KT OPIS NI
RAMAI TU
BANYAK DIA BORONG
MURAH RUPANYA

rasp said...

sis, i pun byk merembat kat seroja jaya tu...kat dia kan, kalo kita nak membeli dari malaysia pun boleh...tru internet..nanti dia leh tolong post kan...

memang heavan shopping kat pasar baru nie...and mmg best timing pegi pepagi, tak ramai org kan..

Anonymous said...

hai kak.............
saya ada terbaca blog akak pasal ke bandung....menarik sangat....
pandai menulis yer.....
saya dah plan nak kesana bula 4 tahun 2012 nanti.......sekarang tengah survey pak supir & hotel......angga tu ok ker?
berapa dia charge yer??
boleh tak reply kat Siti-Hasnah.Che-Appri@sc.com
jasamu dikenang.......hehehe

kasih said...

nak tanya lah..awak pakai travel mana ek?
brp pakej travel dia?
supir tu x termasuk dlm pakej & brp dikenakan bayaran?
oh ye harga telekong tu murah sgt ke, brp harga dlm nilai RM?
ada org ckp brg2 kat Vietnam lebih murah..tu la nk compare...
kalau boleh email saya la ye...
kasih.rahmani@yahoo.com
TQ very much...

kasih said...

A'kum..
kak..leh tlg bgtau akk guna travel mana, brp pakej kena?
supir tu kena byr sendiri ke? brp ek?
telekong tu murah sgt ke? brp harga dlm nilai RM?
antie saya ckp kat vietnam pun murah jgk dlm RM30 sulam penuh la..tu yg nk compare..hehe..
reply saya kat email : kasih.rahmani@yahoo.com
TQ very much kak...

triesya said...

Salam kak..bagus lah blog akak..info mmg berguna...
Saya nk pergi bandung bulan 2 2012 ni..boleh akak bg contact angga?

ni email saya triesya_fresyie@yahoo.com

blog saya http://ceritasyai.blogspot.com/
http://syaishawls.blogspot.com/

thanks

Atie said...

ada no ctc angga tak..
brp dia charge....

Email saya tiesha76@yahoo.com

zura said...

salam
kak..leh tlg bgtau akk guna travel mana, brp pakej kena?
supir tu kena byr sendiri ke? brp ek?
telekong tu murah sgt ke? brp harga dlm nilai RM? sy plan nk ke sane bulan mac 2013 ni.emel sy baizura@jcorp.com.my. tq

Ayung bandoeng said...

Salam tuan/puan semohga senantiasa semua di berikan kesihatan dan di murahkan rezeki nya (amiin) . Kami disini nak menawarkan sewa kereta tuk bandung city tour . Bagi sesiapa tuan/puan yg nak ada trip ke bandung dan membutuhkan kereta untuk transportasi selama di bandung boleh sahaja PM saya atau wassap :+6289619522797 Dijamin kami bagi harga yg berbaloi & service yg terbaek (insha allah) mohon maap bila ada ayat yg kurang berkenan TERIMAKASIH :)

Nb:yang lebih mahal banyak yang lebih murah pon banyak,tp yg terbaek tetap HAYUKKA BANDOENG .. jom jom gi bandung murah jer !!!