Followers

Wednesday, December 7, 2011

3 hari berkursus di Kuching.

dah tengok kan pic aku posing PEACE kat KUCHING...
now..full story k

Ok.....start kursus dari 29/11 hingga 1/12...3 hari jer pun
bertempat di Grand Continental Hotel, Kuching......

Fligh direct dari Airport Senai ke Airport Kuching
supposed flight pukul 12.20...tp biasalah kan bukan AA kalau takde flight delayed tu
last2 ngam2 pukul 1 baru flight ada...gitew gini giteww ginie...pukul 1.20pm baru terbang ke Kuching
just ambil masa dalam 1 jam 15 or 1 jam 30 minit jer rasanya untuk sampai ke Airport Kuching

Cuaca adalah membimbangkan masa naik tu..
fuh...gelap jer langit.....hujan renyai2.....
mencabar ok...

Aku duduk seat depan....orang kata HOT SEAT...ha ha ha..biasalah kan guna waran perjalanan kerajaan.
sebelah aku seat kosong then ada husband and anak dia...then wife dia tukar duduk kat seat kosong tu
tak kisah ler....biasa arr tu kan...karang kesian plak that husband nak handle anak tu sorang2 kan.

tp aku sangat kesian dengan that budak.....nampak sangat dia tak selesa...umur baru 8 bulan
menurut citer mak dia.....malam tu baru sampai dari Penang....then, pagi nyer plak naik flight ke Kuching untuk cuti-cuti.
sian kan..sure budak tu tak sedap badan...letih....ngan selsema nya......meraung2 dia kat dalam flight
aku nie takde lerrr kisah sangat pun
biasalah bebudak
tp rasanya as parent
patutnya that husband and wife ambil initiative free kan 1 hari before bawa anak tu nak flight...
bagi anak tu betul2 hilang penat......

*** cantikkan kepulan awan2 nie...tenang jer mata memandang ****

ok...stop citer pasal keluarga bahagia tu yerk...
Alhamdulillah....bila dah ada kat atas awan nun...cuaca dah semakin baik....
dah terang benderang sampai silau mata aku

hurm....pada yang tak tahu...now, if guna waran perjalanan kerajaan naik AA
dapat makan free and free luggage 20 kg....

Jejak bumi Kuching around pukul 3 jugak lerrr
Bandar Kuching ada panas...
memula aku bayangkan macam Kota Kinabalu..
nyaman sejuk jer...rupa2 tidak...kuching lebih kurang semenanjung jer..
otw ke Hotel tu...adalah jammed sikit maybe coz' lepas waktu lunch hour kan..memasing dok pakat rushing balik office.....

Sesampai hotel...check in...letak barang sumer
jangan harap ler nak berlepak2 kat dalam bilik...
tp sebenarnya boleh ajerrrr.......but, memandang kan bilik kami masa tu tengah buat housekeeping...so, letak bag.....jap...terus masuk class.

Masa masuk dewan kuliah tu pun
class dah 3/4 start......duduk2 kejap...buat perbincangan kerja kumpulan...lepas tu habis class for that day..
heaven kan..

Aktiviti petang after class...bukan bermalas2an di bilik yerk
ada aktiviti penting...
terjah kedai kek lapis...
pihak Jabatan Penjara Sarawak dah sediakan sebuah bas untuk we'll ronda2 bandar kuching sambil shopping....
tak sempat letak masuk bilik pun...terus laju jer memasing terjah masuk bas.

Just pergi kedai Kek Lapis Dayang Salhah
coz' itu yang di war-warkan kek lapis terbaik kat Kuching nie
tp rasa2nya banyak lagi yang sedap gark kan
kita ikut kata majoriti...tak yah nak milih2 sangat bila dalam situasi camnie..

I FOLLOW jerrr

Tu dia.....sampai2 jer...dah terbentang 2 meja penuh ngan kek lapis untuk di rasa-rasa
naik juling tekak nie dok merasa tiap2 satu.
sampai confuse mana nak pilih...

All the PA jabatan penjara tengah ambil nafas sebelum aktiviti pilih memilih dan rasa merasa.

anddddd
yang best kat sini
ada order form..
so......boleh isi borang nie....pilih ler apa jenis kek lapis korang nak
nak besar nak kecik..siap ada harga lagi...boleh budget2 time isi order form tu kan
then.....lepas isi, bagi kat customer services dia...a.k.a pelayan kat situ ler kan..
then...dia akan total up kan order korang...
bayar kat cashier...
pastu.....tunggu ler kek-kek lapis tu di hantar terus ke Hotel korang...
tak yah nak berbonjot2 menjinjing naik bas balik hotel...leh balik ngan lenggang kangkung
padahal kat sini jer habis ratus-ratus..he he heh

and
yang specialnya...boleh requested dia hantar hari apa kat korang..
contoh cam aku.....beli tu hari selasa..but rabu malam baru dia hantar ke hotel...
so, kita akan dapat stok kek lapis yang baru yer....stok hari khamis punya....phewwittt
amacam..ok tak?
terbaik kan servis dia.

Aku tak sure kedai kek lapis ada tak servis nie..
tp kat kek lapis dayang salhah ada k

and
sebelum sampai tu dok ler membayangkan besar mana kedai/kilang kek lapis tu.
rupa2nya...alahai cinonet jer...dia macam kat area perkampungan.
buat kat rumah2 lebih kurang mcm tu ler.....

Dah dapat kek lapis idaman memasing....
jom isi perut ngan mee kolok atau laksa sarawak
kat mana? jangan tanya aku...
aku ngikut jer driver tu bawa ke mana...
tp tempatnya macam pusat makanan gark ler...dekat tepi sungai....

Aku tak try Laksa Sarawak...tp aku try Mee KOLOK
sedappp wei....sambal dia tu pun sedap
bab2 sup nie memang masuk ngan selera aku....

2nd day - kelas macam biasa............tapi sampai pukul 12 jerrr.....lepas lunch ada acara merayap lagi...he he he....bestkan kursus aku kali nie....2 in 1 gitewww

2nd day tu........lepas lunch...keluar pusing2 bandar Kuching..but 1st place yang kami berhenti adalah pasar Satok...mencari ikan terubuk masin. Fresh-fresh giteww......keluar dari tong....potong then tabur ngan garam....1st time aku tengok..ingatkan ikan2 nya memang dah di keringkan..rupa-rupanya basah2 tu jugak...
murah gark ler berbanding ikan terubuk masin masa beli kat Sabah dulu.

RM20 boleh dapat 7 ekor size sederhana besar.....
tak memborong banyak sangat pun...memandangkan en lalintg hubby bukannya makan ikan2 masin nie...beli utk family and kengkawan jerr

From pasar satok......gerak ker Waterfront plak..cuci2 mata tengok pemandangan and shopping barang2 kraft.

Puas dah posing2........shoppiing2.....borak2 kat Waterfront nie..time tu balik hotel semula
coz' untuk xtvt malam ada BBQ then sambung class lagi.

Otw tu....aku main jeling2 jer statue kuching tu...
nak sangat bergambar ngan dia sebagai bukti dah sampai ke bandar Kuching...
tapi macam ada harapan jer....ingatkan dari Water Front tu dekat jer....kalau dekat tadi
dah ku usung kaki ke statue kuching nie....rupa-rupanya jauh.

yang nie pun ambil gambar dari dalam bas jer.

Sekali ko....bas berhenti betul2 kat traffic light statue kuching coz' ada yang nak pi cucuk duit kat CIMB...
pergh...geletis aku nak turun ko...
nekad jer ckp ngan drive nak tumpang bergambar sat kat Kuching..
driver kata ok.....terus...lari2 manja seberang jalan dengan tak sabar nya nak bergambar ngan statue kucing..
ooo....akhirnya...tertunai gark hasrat di hati...ewah dah macam tag line kak ina KL plak yerk

tp biasalah.....bila photog sendiri takde...
then si godang mr nikon tu suruh orang yang tak biasa guna ambilkan...maka hasilnya begitu ler...
syukur...janji ada gambar ngan kucing-kucing tersebut.

Balik blik mandi, sembahyang....rilek2 kejap....then sediakan perut utk sessi melantak plak

Penuh pinggan aku.....................ada kambing, sosej, ketam, udang, sotong, ikan...sayur...............macam2 ada........naik sengkak perut nak habiskan.............

dah kenyang........korang bayangkan macam mana aku dok menahan mata nak teruskan class malam tu
jangan kata we'll peserta kursus jer bersengkang mata, penceramah pun sama bersengkak mata
siap buat tarian chicken dance kengkonon nak kasi hilang mengantuk..
tak jalan gark.....
otak tak berfungsi bila dah kenyang nak2 duduk bawah aircornd
penceramah pancing ngan seplastik coklat bila buat sessi soal jawab pun buat dekkk jerk
kalau tak...berlumba2 menjawab.

last day..........class sampai pukul 12 jerrr............after sessi penyampaian sijil and bergambar.
Memasing pack barang check out hotel.....

Mana yang flight awal dalam pukul 2 ke pukul 3...after lunch terus gerak ke Airport
yang tinggal sumer kebanyakkan nyer naik flight pukul 5.....aku punya flight pukul 6. 45
So, apa lagi...sempat ler seround lagi kat depan Waterfront tu sebelum pergi Airport.
Beli apa yang tertinggal or terlupa nak beli semalam hari tu kan

With kak Iela. PA pengarah Penjara Reman JB. Aku berdua dengan kakIela direct flight dari JB -KCH-JB.
sebilik lagi tu.....

Done....itu jer lah citer kursus ala2 bercuti di Kuching aku
so, santap ler mata korang ngan pic2 aku yang tak seberapa yerk...he he he he he

penutup
model bas penjara yang happy coz' dapat jejak kaki ke bumi kenyalang.

lieyalatif said...

seronok2...

seronok aku bace cite ko zana...mcm dah aku yg kat kuching tu...ish aku ni buat malu jek, name jek lahir kat sarawak tapi aku tak penah pergi jalan2 kat sane...harus gesa si shah ni pergi ekeekekekeke....

sonok kan kursus jauh2 nie...sambil berkusus, dpt gak jalan2 cuci mate.....ikan terubuk tu mmg wajib beli kan zana...bukti dah gi kuching ekekeekek...

aku ni mmg tak cukup lagi 3 ari kursus...byk kursus jauh2 aku tolak...susah nak tgl baby...

attyfir said...

beshnya zana..kursus sekali dpt jalan tempat org..bila ler nak sampai sarawak nie.

norhidana said...

seronoknyeeee aku last yg pg kursus jauh2 kt langkawi je...masa aku pg kuching dulu tak sampai pun kt tmpt kek lapis tu pun... masa tu zmn kristal tgh famous...

seronok btl pg kursus jauh2 ni kn... lg2 tmpt yg boleh supink2

Neeza.Areef said...

taun dpn nk cr kursus kt sawak lah..hehe..best kursus gini santai2 jek..x de tetekan sgt kan siap complete set leh jln2 2in1..tebahek

Maya Mayana said...

best kan gomen staff kursus jejauh ni..ewahh dgn tudung fareeda tk lepas..heehe,

Lily@MamaZaraZareef said...

bestnye dpt kursus smpai ke kuching nun..lehlah cuti2 mesia skali kan..next time leh pegi ngan batrice n hubby plak ye tak..=)