Followers

Tuesday, June 12, 2012

Balik Kampung

minggu lepas balik Tenggaroh
kemain bersemangat plak en Laling Hubby aku nak balik minggu nie...
selalu tu kalau tak petang...tak gerak ke Tenggaroh. Kali nie...kalau boleh jumaat malam tu dia nak gerak....
tp tak pun...aku siapkan basuh baju stok seminggu dulu baru leh balik....kalau tak nanti...bertambah2 stok baju.

So, pepagi Sabtu dalam pukul 10.30 baru gerak....tu pun....singgah sana jap, singgah sini jap.....last2....dekat pukul 2 pm baru sampai rumah mak......


patut ler bersemangat nak balik Tenggaroh...rupanya dia dah dok berjanji ngan ayah aku yang nak pergi mancing kat pulau......ceh!.......ada udang disebalik mee rupanya..

Selalu tu gi mancing ngan adik aku kat area sedili or tg leman jer........kali nie, siap sewa bot nak gi mancing kat laut.......bersemangat sungguh! geram pun ada......

petang sabtu dia and ayah pergi......tengahari ahad baru nampak bayang...
aku dok congak2 sure tangan kosong nyer balik...coz' selalu dia pergi ngan adik tu mmg takde rezeki pun....kalau ada pun taraf anak2 ikan jer yang dibawa baliknya...
tapi..
this time......mak jemah nak senyum pun mak jemah malu...coz' ternyata dugaan mak jemah meleset sama sekali....keh keh keh

tu diaa..............ikan ketarap and ikan Ebek erk.....hasil pancingan en Laling Hubby......tu yang paling besar ler dalam tong....yang lain tu kecik tak kecik ler jugak...




Amacam.....ha ha ha...kemain suruh isteri dia snap gambar dia ngan hasil pancingan dia......


Batrice pun takut2 berani nak gark bergambar ngan ikan mangsa pancingan papa dia.....


yang nie stok kecik2 comel lah yerk.......


cik maman buat QC...keh keh keh.....


tu ler tong yang aku maksudkan
lebih 10 ekor jugak ler ikan yang size sederhana yg macam Batrice pegang tu...

tapi yang paling kelakar....cik maman ler...a
kemain dia dok menguit2 ais dalam tong ikan tu..
ingatkan dia nak buat apa....
sekali sebiji air batu ikan tu dia nak masuk dalam mulut, nasib baik ler umi dia sempat terkam...kalau tak...selamat dah cik maman kunyah ais perisa ikan segar.....adeh! cik maman oooo cik maman.

Maka....tengahari tu...my mum masak 3 rasa ikan ketarap. tapi bukan yg besar tu...yg size sedeharhan....
makan ler 7 beranak......plus sotong sambal hasil candatan my father.....
ikan fresh....daging pun manis lagi...

haish...nampaknye lepas nie..makin kerap ler en Laling Hubby aku gi mancing......

 

7 comments:

Jasfyra said...

tu dia ko!!!!! besaq sungguhla ikannya.terus mama xjd marah kn..hihi

Neeza.Areef said...

pelik2 ha nama ikan...btl2 x pnah tgk x pnah dengo

lieyalatif said...

hik hik hik hemlin dah buncit zana!! pandai ko jage die heheeheheh

wey, sedap tu ikan fresh2.....meratah jek laaa sampai ketulang hah!....mmg besar tu.....

siap le zana, dah jumpe 'regu' ni mmg manjang balik kampung hemlin ngan ayah ko ilang le pi mancing heheheeh...takpe2 mengeratkan silaturahim antara menantu ngan pak mentua gituuu hihihihi

Mamamya said...

wahhh..mmg sedaplah zana makan ikan fresh,bukan selalu nak dapat peluang makan ikan baru...

zana balik kampung sabtu 2hb ker? akak pun ada kat kampung juga sepanjang cuti sek aritu...

p/s: zana akak x penah dgr pula cik anum yg zana selalu pi urut tu..klu timur 1 yg akak kenal mak usu jer...

Maya Mayana said...

macam masuk joran dah...dia gi pulau mana zana? kalau ustaz tahu ni harus balik tenggaroh lesap gi mancing...


sedap kan mkn ikan freshh...tk buat ikan bakar?

Citarasa Rinduan said...

memang bbaloi...

best

wanie said...

wah..besarnye ikan..sure puas hati husband zana memancing tu