Followers

Friday, August 2, 2013

Kedudukan Bayi yang Keguguran di Sisi Allah

Salam Jumaat
Jumaat yang penuh berkat lebih2 lagi di bulan yang cukup MULIA...


Kedudukan Bayi yang Keguguran di Sisi Allah 

As-Siqth adalah bayi yang lahir dari rahim ibunya secara prematur dalam keadaan tidak bernyawa. Sehubungan dengan hal ini, terdapat banyak hadis yang keterangannya sangat menggembirakan hati mereka yang mengalaminya, antara lain ialah hadis yang diriwayatkan oleh Mu'adz ibnu Jabal ra yang menyebutkan bahwa Rasulullah Saw pernah bersabda: "Demi Tuhan yang diriku berada dalam genggaman kekuasaan-Nya, sesungguhnya siqth benar-benar akan menarik ibunya ke dalam surga dengan pusarnya bila sang ibu rela dengan kehilangannya." (HR Ahmad dan Ibnu Majah). 

Kedudukan ini hanya diperoleh bagi sang ibu yang sabar demi mengharap pahala Allah dengan kematian bayinya. Diriwayatkan dari Ali ra yang telah mengatakan bahwa Rasulullah Saw pernah bersabda: "Sesungguhnya siqth benar-benar meminta dengan mendesak kepada Tuhannya bila kedua orangtuanya dimasukkan ke dalam neraka. Akhirnya, dikatakan (kepadanya): 'Hai siqth yang mendesak kepada Tuhannya, masukkanlah kedua orangtuamu ke dalam surga,' lalu ia menarik kedua orangtuanya dengan pusarnya dari neraka dan memasukkan keduanya ke dalam surga." (HR Ibnu Abi Syaibah, Abu Ya'la, dan Al-Bazzar). 

 Siqth atau bayi yang lahir dari rahim ibunya dalam keadaan tidak bernyawa ini tidak rela melihat kedua orangtuanya dimasukkan ke dalam neraka, maka ia meminta dengan mendesak agar kedua orangtuanya dimasukkan ke dalam surga bersama dengannya. (An-Nihayah karya Ibnul Atsir, bab kata Raghima). 

Terkesan sungguh di hati ini...sebak...tetiba hati jadi sungguh sebak.....hampir aku  menitiskan air mata...tapi aku perlu kuat....

3 kehilangan yang cukup terkesan.....
takkan ada yang mahu kehilangan permata hati mereka....tp bila itu terjadi....aku dan suami kena redha...
Allah dah aturkan yang terbaik buat kami.....syukur...sekurang-kurangya DIA bagi aku peluang untuk merasai nikmatnya..nikmat membawa satu nyawa dalam rahimku .....jika nak di bandingkan dengan mereka yang tidak diberi peluang.....aku di kira bertuah...perlu bersyukur.....

Sekurang-kurangnya Allah hadirkan Nur Batrisya Qistina dan Muhammad Aryan Iskandar dalam hidup kami
permata hati yang tak ternilai harganya......peluang untuk kami curahkan kasih sayang....beri didikan dan tunaikan tanggungjawab sebagai seorang MAMA dan PAPA....


Terima kasih Ya Allah...
Aku redha dengan setiap aturanMu....
walaupun sedih dengan kehilangan itu tapi kami tahu
KAU lebih mengetahui apa yang terjadi dan akan terjadi...
KAU lebih mengetahu apa yang terbaik buat kami

Alfatihah buat bidadari-bidadari kami.....

 

5 comments:

norhidana miswan said...

sbr yek zana, sedih aku... aku pun penah rasa jugak mcm ko, cume bezanyer aku penah rasa kehilangan sekali sebelum aiyan, masa tu tak tau mcmne nk ckp, nk fkr pun tak tau camne...

insyallah bidadari2 tu akan tunggu ko kt syurga nnti

Cik Nurul Pinky said...

MENITIK JUGAKLAH AIR MATA NI HUHU.. TAK PE KAK SEKURANRNYA AKAK PERNAH MERASA NIKMAT MENGIDAM SEMUA KAN..KETENTUAN ALLAH UNTUK UMATNYA PASTI ADA HIKMAH KAN KAK..

Emy Omar said...

Sabar ye Zana..Allah sentiasa menduga hambanya.Perancangan Allah tak siapa dapat menduga.Insyallah ada hikmah disebalik semuanya.Sekurang2nya Zana dan suami dikurniakan Batrice dan Aryan untuk mencurahkan kasih dan sayang.

Hirda Ibrahim said...

Sedeh aku baca.
You r one strong lady.
InsyaAllah... if ada rezeki, mana tau Aryan dpt adik pulak.

lieyalatif said...

sabar zana...besar pahala disisi Allah....moga kasih tertumpah pada mereka diberi keberkatan Allah swt....

**selamat hari raye buat zana sekeluarga...mohon ampun maaf zahir dan batin...moga2 kite mendapat keberkatan di syawal yg mulia .....

hati2 pulang ke kg yeak...