Followers

Tuesday, August 24, 2010

Resepi : Udang Sos Tiram

wah...memasing teruja erk ngan entry KEMPUNAN aku tu........ada yang minta RESEPI UDANG SOS TIRAM tu....wokeh2...i tunaikan...walaupun udang tu belum lagi menjadi UDANG SOS TIRAM utk juadah buka puasa hari nie.

Sorry erk....bab2 resepi nie aku failed sikit nak bagi tahu jumlah bahan2nya tu.....main masuk and agak2 jer pun...

Bahan2 :

Udang
Lada Besar - di hiris
Bawang Besar - di mayang
Bawang putih - di mayang
Tomata - potong 4 or 6
Sos Tiram
Garam + Perasa (Ajinomoto)
Air

Cara2 :
1) Goreng udang dulu.
2) Tumis lada, bawang merah & bawang putih.  Masukkan sos tiram. Tambah sikit air utk jadikan kuah.
3) Pastu masukkan udang yang dah di goreng tu.  biarkan beh kurang 3-4 minit....baru masukkan tomata yang dah potong2 tu......tambah ler garam & ajinomoto utk rasa.

and taraaaa...........


maka terhasil lah UDANG masak SOS TIRAM....senang jer kan....

10 comments:

♥Cik Puan♥ said...

tq zanna balik sat g nak cuber udang ada lagi dalam petiais tue

Su Hana said...

cyg ko zana...hihi aku suka resipi yg senang2 je nih....kejap je nak msk ni...yiehaaa

Unknown said...

nak cuba nak cuba...kalau ayu masak nanti ayu upload pics...

LyNn HaMzAh said...

mene simple jer...semalam kak lynn dah masak gak udang...udang goreng kunyit + bawang + cili besar...memang best makan dgn nasi panas...

shidah said...

ptg nie hilang kempunan x kak??hehehehe..pesan ngan abg hemli, ptg nie jgn beli nasi ambeng....

zAnNa@mAMaBaTriCE said...

azie - u're welcome dear

zAnNa@mAMaBaTriCE said...

sue - ha ha ha..baru nak cayang aku erkk.....aku kalau menu simple senang nak masak nie aku tahu arr...kalau yg susah tu.....hurrm...

zAnNa@mAMaBaTriCE said...

Ayu - sila cuba ayu...senang jer pun...nanti dah buat..update yerk

zAnNa@mAMaBaTriCE said...

kak lynn - mmg simple jer pun kak. wah...udang goreng kunyit tu pun sedap gark

zAnNa@mAMaBaTriCE said...

shidah - akan akak pastikan dia tak beli lagi nasi ambeng dia tu....