Followers

Friday, December 17, 2010

Gara-gara terpandang Sup Ayam Filla

gara-garan entry Makan Malam si Filla...aku terjerumus memasak sup ayam time MC 2 hari hari tu.


jangan gelak ok.......1st time aku try masak sup...keh keh keh keh...senang rupanya......cuma takde daun sup jer ......tabung daun bawang....jadi ler kan.....at least even 1st time try....menjadi ngan cemerlangnya.

Sedapppp erk...ha ha ha ha ha...puji diri sendiri. Apa plak tak sedap....kalau tak sedap...camne boleh habis seperiuk 3 beranak makan. 

Time tu...aku ngan Batrice demam.........so, mmg layan ler makan sup panas2....memula suap batrice, pastu menyimpang masuk mulut aku....suap Batrice balik...lepas tu...bergilir2..lepas ko aku, lepas aku ko....last2...sup tu jer yg byk menyimpang masuk mulut aku..........kejaaaammmm ok!

Bahan2 :
Ayam beberapa ketul
Bawang merah, bawang putih + halia - kasi tumbuk2 kat dlm lesung yerk...aku tak suka blend kalau bawang2 nie...mcm hancur sangat ler plak
lada cili barang 2-3 biji utk pedas - tekak aku mmg nak kena pedas2 sikit.
Sup bunjut Adabi
Kiub pati ayam Knorr
and
air

tu jer pun..............oppss lupa, lobak and kentang utk penambah isi padu sup tu.

Memula aku tumis dulu bawang2 & halia yg dah di tumbuk sampai naik bau. Then masukkan ayam.....kasi mesra2 ngan bawang tu......agak2 ayam tu dah mesra romantika d'amour ngan bawang2 yg di tumis tu.....masukkan air + sup bunjut + kiub pati ayam knorr.  Tambah ler garam & aji secukup rsa kalau tak cukup tu kan. Then campakkan ler cili tu............biar kan sampai mendidih and ayam empuk baru ler masukkan lobak & kentang tu.  Didihkan hingga kentang & lobak tu ala2 dah empuk kan.......then........boleh ler tutup api...............ambil pinggan, senduk nasi and makan...keh keh keh keh..nasi kasi berselera sikit...tabur ler daun sup ker....bawang goreng ker....ikut suka korang.

sonang baitu...lenkali boleh buat lagi.

11 comments:

Jasfyra said...

drooling...
aku mmg tiap2 minggu ada je resipu sup kt umah aku, coz kami suma hantu sup..hahaha

tp aku xsuka sup yg tumis2 tu.sup aku main campak2 je,terus rebus.so less minyak..adeh!! nk masak sup la ptg ni

ieda said...

alor2 ciannyer .. batrice pun demam yer .. ermm musim nie dikk
akak pun baru baik dari kena berak2 dan cirit birit .. huhu penyakit mcm2 skrg nie ..
makan sop2 nie time sakit memang berselera kan .. kalau akak makan bubur jer dah cukup huhuhu

Ciklinn said...

mak besennn sihat kah kamu?? rindu weihhh aku nak tinggal tulisan ku ini... selalu asal aku tekan skrin nak tinggal jejak.. mulalah gatai umar ngangan mulut luas2... huhuhuhuhu... harini aku suh laki aku jaga.. siap ckp bg mama 1 jam jerk... nak tinggal jejak.. hehehhe

wah sup ayam sedapnyer....tekak aku pun sama.... ken apedas.. mesti titik 2-3 biji cili api gak... hahhaah

liwaniel said...

sedapnye sup ayam...irfan suka la sup2 ni..tapi sayyidah tak suka sup...

Dee said...

oh..sup ni favourite sy jugak..kalo ujan2 mmg sedap makan sup..

Ruziawati Bukhari said...

zana.. sedapnya! boleh kak t try jugak ni!!

selamat pengantin baru bt kedua mempelai.. purple.. lawa. kalau kak aimi tgk tu sure dia kata lawa jugak.. hehe

♥Azie♥ said...

sedap klu mkn ngan nasi panas2..kami pun suka sup

MAYA said...

nampak sedap.. zana, buat sup ni adalah salah satu masakan yg plg senang..aku memang suka masak sup-sup ni.. sonang kojer..hik hik

LyNn HaMzAh said...

sup ayam nie memang sedap la kalau dimakan tgh tak sihat...hehehehe...

LyNn HaMzAh said...

sup ayam nie memang sedap la kalau dimakan tgh tak sihat...hehehehe...

sw33tdarling.com said...

wahh cat umah baru.. cantikk...!
demam2 kalau dapat hirup tomyam panas2 pun sedap...!
Inviting You To Join Give Away PILIH THEME BLOG