Followers

Thursday, October 20, 2011

Sapa anak ada asthma, boleh lah try.

dah lama dah benarnya nak up citer pasal product nie...
tapi asyik ler tertangguh
asyik ler terlupa

mana yang mengikuti blog nie sure tahu yang anakanda kesayangan tu adalah penghidap asthma sampai pernah masuk ICU coz' asthma and jangkitan paru-paru...saat itu adalah sangat yang paling memberi kesan dalam hidup aku........coz' before2 tu memang Batrice tak pernah menunjukkan tanda-tanda yang dia ada asthma.....

Tapi bila sekali kena......terus paling teruk

So....... a few month kot...
my FIL ada belikan sussu Colostrum brand Kordel's nie utk Batrice...
coz' a kawan2 dia cakap susu nie bagus utk budak asthma
so....dia try beli utk cucu dia.
Me pun mulanya tak tahu pun yg FIL belikan susu nie utk Batrice
dah berminggu gark ler baru ler tahu...


alhamdulillah...
so far asthma Batrice tak seteruk dulu...
kalau dulu...malam2 asyik ler batuk
then pantang hari  hujan or sejuk.....
cepat ler dia kena asthma dia tu...
and now
dia pun dah tak bergantung ngan ubat sedut dia tu..
senang citer memang dah tak pakai pun
no more batuk bila malam2
and nafas nie pun dah semakin ok

Before nie kalau ngikut pergi shopping ker apa
cepat jer dia penat...and bila penat
dia jadi malas nak berjalan
tp now.....takde dah alasan malas tu
boleh berlari ke sana ke sini lagi
emaknyer yang penat...

dan aku rasa salah satu kesan pengambilan susu kolostrom tu gark
Batrice makin membulat.....
makan pun dah tak payah nak paksa2 macam dulu
susu jangan citer lerrrrrrr
makin besar.....makin kuat minum susu.

tapi takpe......aku tak kisah
kuat makan kerrr
kuat susu ker...
yang penting Batrice makin sihat
asthma dia pun makin kurang...
syukurrrr sangat.....


so, pada sapa2 yang anak ada asthma tu...maybe boleh try susu nie gark utk anak korang
mana tahu serasi kan..

Yelah, kita nie as parent
kalau boleh....setiap apa yg orang suggested kan utk kebaikan kesihatan anak kita
selagi terdaya
selagi termampu
kita akan usahakan

macam aku.....orang kata hati unta bagus......aku dah bagi dah kat Batrice
daging landak bagus.....pun aku dah bagi dah si Batrice tu makan daging landak...
apa lagi? macam2 ler...
urut pun pernah...

tapi memang agak2 macam dia dedar badan kan..
dah ada tanda2 nak demam
aku urut sikit urat belikat dia
biar ler dia menjerit sakit2....
senang jer aku jawab kan dia..
"nak baik ke tak?"
so..senyap ler dia tahan sakit kena urut...
tu petua ayah aku...coz' adik aku yang no. 2 tu bila kena semput jerrr
sure ayah aku urut urat belikat dia
cepat ler kurang semput tu

6 comments:

Anonymous said...

salam..

nk tanyala..ktne bleh dapat colustrum ni? bape harganyer..

tq

Unknown said...

owhhh...bagus yer susu ni zana sbb afiqah ni pun jenis payah sungguh nak makan...mintanya kemain,tp bila makan x penah habis.

asthma dia pun dah kurang sikit skrg cuma bila pagi lps mandi @ klu musim hujan mmg bersin2 n selsema tu mudah dtg....

kat mana nak dapatkan susu ni n harga sekotak berapa RM? bila minum susu ni mmg da x minum susu lain @ b'selang dgn susu yg mmg echa selalu minum?

mmg makin booolat lah echa nih..geram lak tgk ;) puas hati klu tgk anak2 montel cenggini....

norhidana said...

bagus tul ek susunyer... utk bby ada gk ke ek?sbb anak aku tu mcm ada kahak la...
makin boolat la kang si anak dara tu ek heheheh

Dee said...

good info zana..leh k dee war2kan pd kawan2 yg ada anak asma..

Salina@IbuAqil said...

Boleh cuba ni utl Aqil.. Tq dear.. ;)

Neeza.Areef said...

btl tu zana..selagi daya kita akan usahakan cr ubat yg terbahek utk anak kita