Followers

Wednesday, April 4, 2012

To : Mr/Mrs Anoy

Dengan teguran yang baik.....kata-kata yang berhemah.....insya allah setiap teguran walau daripada sesiapa pun kita akan menerimanya......tapi bila teguran itu disertai dengan kata-kata yang mencemarkan maruah orang tersebut....dengan cara seolah-olah cuba memalukan orang tersebut....cuba fikirkan...apakah orang yang ditegur tu boleh terima dengan hati yang redha....boleh menganggap teguran itu sebagai satu teguran yang ikhlas dengan niat untuk mengubah kearah kebaikan.....malah...bila bila teguran itu disertakan dengan kata-kata yang menyakitkan hati.....teguran itu akan di anggap sebagai ancaman kepada orang yang ditegur tersebut...boleh disalahfahamkan maksud yang tersirat.....
Sebenarnya dah panjang lebar zana type...tp bila difikir2kan balik..takut nanti awak kata zana nie hanya mencipta alasan...so, zana delete sumerr.....tak mau gaduh-gaduh.....Apapun coz' zana  tahu awak akan masuk blog zana lagi dan baca apa yang zana update...apa yang zana tulis....dan awak pun akan masuk fb zana skodeng apa yang zana buat.....betul kan? maka kat sini zana cuma nak cakap kat awak :

1) Thanks atas teguran tersebut.....teguran yang baik....teguran yang mengajak zana berubah kearah kebaikan......teguran dari seorang sahabat (mungkin) yang mahu sahabat-sahabatnya terpelihara dari segala kemungkaran.....terima kasih banyak-banyak...Insya allah.....zana cuba jadi umatNYA yang lebih baik lagi lepas nie....akan cuba lebih sensitif dengan pemakaian tudung.....bukan kerana awak...tapi kerana Allah Taala. 

2)Minta maaf bagi pihak kawan-kawan zana yang komen kat komen box entry tersebut.....mana tahu awak ingat kawan-kawan zana nak condemn awak atas nasihat awak tu...maaf banyak-banyak bagi pihak mereka.....insya allah...mereka adalah wanita-wanita yang lebih baik berbanding zana...cuma kami berkongsi perasaan yang sama.....biasalah...macam kata awak kan.....wanita dijadikan dengan 9 nafsu...pelbagai nafsu....dan kadang-kadang kami sebagai wanita beremosi....lebih-lebih lagi bila melibatkan isu berkaitan keaiban kami.....lebih-lebih lagi bila merujuk pada "harta" yang kami ada.....tapi apa-apapun percayalah...mereka adalah ibu, isteri, anak yang terbaik...insya allah

3) Zana cuma mohon agar jangan menilai seseorang itu berdasarkan mata kasar.  yup....awak berhak menilai....tp bukan awak yang menentukan nilai sebenar zana ataupun sapa-sapa pun.....hanya DIA berhak....zana tahu....mungkin awak bukan sahaja nak menegur pasal tudung zana....tp zana percaya awak jugak nak menegur apa yang zana lakukan...betul tak.....zana berfb..zana berblogging...zana shopping online...zana tayang tudung...zana upload pic ....itu hak zana...dan kalau zana jadi awak pun...zana tak berhak untuk menilai apa yang awak lakukan......zana nak tayang tudung coz' harga mahal ker...itu hak zana dan zana tak pernah minta duit sesiapa pun untuk beli tudung tersebut......even duit hubby ...zana beli guna duit zana sendiri...so, tak payah nak pertikaikan.....niat bukan untuk menunjuk-nunjuk...cuma sekadar berkongsi dengan kawan-kawan yang sama minat......zana berblogging kerana memang dah minat zana....menulis untuk berkongsi cerita dengan kawan-kawan....sometimes...mereka-mereka yang berada di alam maya lebih memahami kita dan ikhlas atas dasar sebuah persahabatan berbanding mereka yang nyata di depan kita......lagipun zana tak pernah blog kan pasal masalah-masalah tempat kerja ker....buruk-burukkan kawan kat tempat kerja ker....zana cuma menulis pasa diri zana, pasal keluarga zana, pasal pengalaman-pengalaman zana. Berkongsi cerita...berkongsi pengalaman yang mungkin boleh dijadikan panduan pada kawan-kawan yang lain.  Itu minat zana....dan rasanya minat zana nie tak pernah menyusahkan sesiapa dan if awak pun mempunyai minat....apa-apupun jua...zana pasti tak ada sapa pun yang akan melarang awak untuk melakukan apa yang awak minat.
 
akhir kata.........apa yang zana nak jelaskan....
zana tak marah atas teguran awak...cuma zana terasa hati bila awak sentuh bab-bab tubuh badan zana...itu anugerah Allah pada zana...kata-kata awak seolah-olah zana nie sengaja menayangkan apa yang ada.....itu saja....teguran tu zana terima dengan hati yang lapang.

Anonymous said...
Pompuan dijadikn dgn mempunyai 99 nafsu dn lelaki mempunyai 1 nafsu, sbb tu dlm Islam telah mensyariatkn wanita wajip brtudung hingga menutupi paras dada utk mengelakkn maksiat, mengelakkn dicaci maki. See? Awk dh nmpk kn bila saya kata mcm gtu kt awk? Tentu awk panas hati bkn? Brtudung mmg wajip, kita bkn sekadar menutup rambut tp seelok2nya paras dada pn kita kena litupi gak. Saya bkn brminat pn dgn saiz cup awk ker or tudung awk yg cntik dn mhal tu tp obviously nmpk singkat. Saya x mau share dosa dgn awk. Saya mau share ilmu yg ptut dikongsi utk wanita luar sana. Kdg2 btul kata org, bila org dh buta hati, bila ditegur, org xnk terima, mcm2 alasan diberinya, walhal yg ditegur itu adalah realiti yg sememangnya pahit utk ditelan. Bkn sbb saya nk ramas awk punye ke, bkn saya jeles tgk size awk punye ke..xde maknanya lar...!

Seriously, lelaki mmg suka tgk bentuk bdn wanita sbb wanita ini adalh mkhluk Allah yg plg cntik ciptaanNya. Akn tetapi, bila lelaki tgk tubuh bdn wanita, apa yg plg skali menonjol? Ni lar hakikat yg perlu kita terima pdhal kita tk pernah nk fikirkn. Ada sbb mgapa Islam tu mnyuruh kita brtudung menutupi paras dada..utk mengelakkn kemaksiatan dr segi mata.

" Wanita di akhir zaman nnti akan brpakaian seperti telanjang..."

Prnh dgr tk? Bkn awk sorg jer, wanita2 di luar sana, nk ke msuk golongn mcm tu? Of course, xnk kn? Tu lar lenkali saya syorkn awk tgk video ceramah agama ustaz don ker ustaz azhar ker xpn awk like page prof dr muhaya tu, byk pesanan & nasihat yg brguna utk kita jdkn pedoman, bknnya kita like shopping page bebyk. Kalo ada kengkwn gugurl awk kondem apa yg saya komen ini, saya rasakan tentu mereka juga seangkatan dgn awk iaitu suka memakai tudung yg singkat.

Sambil2 tu bleh lar kita editkn diri kita sndiri, saya memetik kata dr pesanan prof dr muhaya..biarlah kita pegi keja dgn niat mencari rezeki krn Allah, dn bknnya nk buka facebook, update blog, shopping online, nk tnjuk tudung baru, dn pelbagai..di hjg bln nnti bila kita dpt gaji, halalkah gaji kita? The answer is NO!! Kita diamanahkn utk melaksanakn tggungjwb yg telah diberikn dn wajip kita lakukn dn bknnya mengambil kesempatan yg ada. Prnh dgr prkataan Tabarujj..?? Sila tanya dgn ustaz dn bknnyer tanya dgn pnjual tudung...kalo awk dh tau mksudnya, bgus lar. Saya rase awk pn prnh skolah agama kn?

Pesanan saya bknnya ditujukn utk awk sorg jer, juga kengkwn awk yg lain, dn wanita2 di luar sana.

Kalo ada sesaper yg nk kondem, silakan...ada ku kesah?? Biasa lar manusia susah utk menerima realiti yg amat menyakitkn ini walhal ni smua adalah kebaikan utk smua org dgn mengambil awk sebgai contoh...

" Dunia nk akhir zaman.."

Sincerly,
Rakan ofismate mu

*xyah dok pening kapla pikir saper saya, just take noted komen yg saya berikn di atas yerk..*

**** kalau betul awak ikhlas dengan teguran awak.....apa salahnya cakap directly dengan zana.  Rasanya itu lebih baik dan berhemah.


6 comments:

attyfir said...

Terima kasih pada cik anon sbb kasi nasihat..kty pun byk kurangnya..kdg pakai tshirt lengan pendek bagai..tp perlahan2 berubah kpd kebaikan..amin

norhidana said...

time ksh pd cik anoy yg suke menjaga tp kain org...oppps slh yg suke menegur utk kebaikan

cume kadang2 tu kite sibuk2 duk nasihat kt org kadang kite terlupe tak perasan diri kite sndiri, kadnag kite rasa diri kite dh sempurna tp rupanyer kite pun msh ada yg kurang...
kalu teguran itu ikhlas mungkin ada cara yg lebih baik...
itu my opinion lah

Sidratul Muntaha said...

indeed..
huhuuh..
no matter how bad other people we seen..
look upon self.
are we good enough.
ilmu yg baik dikong si dgn cara yg baik.
yg buruk2 tu ketepikan...
human is create by Allah in so much shape and form.
buruk atau baik itu juga ciptaan Allah...
people learn from mistake but a we dare enough to change ourselves completely before we turn out to change others?!!
sama2 memaafkan,mudah2han Allah memberi pahala ganjaran yg baik2.

~ain said...

perkara yang betul dan benar mmg payah nak diterima dengan hati terbuka. Mesti kita akan kecik hati... Dapat lak kalau hal hal yang kena setepek kat muka kita...

Tapi, takpe.. Kita sama-sama berusaha jadi insan lebih baik masa depan..

BUkan nak kata ke org lain, diri saya sendiri pun mcm tu.. Lumrah manusia..

Anonymous said...

mak aii..
sangat lantang dia komen

TyRa AthiRaH said...

huhu..bersungguh2 btol ms/mrs/mr anoy menaip dan meluahkan perasaan..
rajin dye m'beri pandangan..
TIADALAH YANG SEMPURNA MELAINKAN ALLAH S.W.T..
yang penting berusaha utk kebaikan dunia akhirat..USAHA,USAHA,USAHA..
p/s : komplain org,diri sendiri baik sgt ker..??