Followers

Wednesday, July 13, 2011

40 Minggu Yang Indah : Minggu ke-5

Alhamdulillah.........pagi semalama (12 Julai 2011) dah selamat jumpa and buat check untuk confirmation.  Doc scan...and confirmed.  Almost 5 weeks sudah.........

Because of aku ada sejarah keguguran sebanyak 2 kali...maka kali nie....nak kena ambil langkah berjaga-jaga awal...tak mau pisang berbuah dua kali....tak mau perkara yang lama berulang lagi...bukan senang nak dptkan macam sesetengah orang tu......susah buat kami....mcm-mcm usaha sudah di lakukan....and bila keputusannya adalah POSITIF..maka kami kena ambil langkah berjaga-jaga lebih awal.

Utk this time.....pemulaan nie.....nak refer pada swasta dulu.....agak2 dah stabil..and kandungan masuk 5 bulan...baru ler aku refer pada kerajaan.......bukan tak caya pada kerajaan...cuma rasanya prefer aku ke swasta dulu...lagi pun....dekat Johor Maternity nie aku dah ada record and Doc Lokman (my gynea) dah tahu latar belakang rekod kehamilan yang lepas......so, dia boleh refer dari situ jer......


Menurut Doc Lokman......kantung tu dah ada...cuma heartbeat jer belum...so, lagi 2 minggu kena datang check balik.....if scan biasa tak dpt nak kesan..kena scan dari bawah......tak kisah ler dari mana-mana pun...janji kandungan aku selamat and if ada masalah dpt di kesan...tp minta-minta takde lah apa-apa.

Due date aku pada 12 March 2012.


Ada 3 ubat yang di bekalkan......Asid Folic macam biasalah....then Aspirin (Cardipin 10mg) yang tu utk cairkan darah agar senang di salurkan pada baby........untuk perkembangan baby.  Then 1 lagi ubat utk menguatkan rahim aku...almaklum, mcm aku cakap kat atas tu.....aku kan ada sejarah keguguran...so, Doc Lokman awal2 bagi ubat untuk kuatkan rahim.

21 comments:

attyfir said...

jaga diri ye zana..cam kty pun ..susah nak dpt..tp bila dpt berderet2..kty pun lebih 3 kali gugur

ZanaNordin said...

kak atty - thanks kak...tu lah, bila ada sejarah keguguran tu...mmg risau sgt2 and kena ambil extra langkah berjaga2....

Lily @ Mama Iqa said...

mmg ubat tu dibagi pd org yg penah gugur ye zana? bgs jugak kan..at least kite yg penah gugur ni takde la rs takut keguguran tu jd lg

lieyalatif said...

haa cik puan zana...mkn ubat jgn malas2 tau...kalo tak aku org pertama babab ko wakakakaakak....

insyaallah...takde ape tu , tapi ingat first trimester ni ko kene jage betul....jgn buat keje sgt....baju tu kalo susah2 anta dobi jek.....umah pun takyah nak beriya mengemas okey......ingat pesan aku ni!! (mood garang ni wakakakaak)

ZanaNordin said...

Lily - yup dear...coz' based on sejarah aku...tu yang my doc bagi ubat2 tu....acid folic utk baby, aspirin utk baby & mama and another 1 tu utk aku.....so, complete mama & baby pun dpt ubat kuat...he he he

ZanaNordin said...

Lieya - baikkkkkkk mak tiri....he he eh eh.......

tulah.....bila dah lekat nie...tak putus doa aku agar janin nie selamat hingga saat di lahirkan....

hanees said...

hehehe...kite pon dpt ubat hormon kak...mahal kan ubat tu...tp pas check up next week, doc kate tak yah mkn ubt hormon lg...

ape2 pon take care ye kak...

kurus said...

tahniah zana !! waa dlm dah lama akak x mai nie .. ada berita gumbira nie .. tahniah sekali lagi ...
jaga diri baik2 tau .. insyaallahh kalau ada rejeki x kemana dik .. banyak kan berdoa ya .. :)

Sidratul Muntaha said...

zana
doc tak jab ker?
tuk kuatkan rahim?!
jaga diri elok2 yer...
ko jgn stress2...
risau aku ni risau...
mudaha2han sume selamat.
jga diri betul2 ye beb...
klu penat sgt,rehat..
ish,risau aku...
Ya Allah,KAU bantulah dan rahmatilah sahabatku ini demi hambaMU pemegang panji2MU nanti,Ya Allah.
amin..

ZanaNordin said...

hanees - dik...tu bukan pil hormon dik..tu pil utk kuatkan rahim and kuatkan baby....takpe, keluar duit sikit utk baby...insya allah, pulangan nya berbaloi dik

ZanaNordin said...

kak ieda - he he he he kak....alhamdulillah, akhirnya rezeki kami ada gark kak...dpt sorang lagi pun jadi ler....

btw..thanks kak

ZanaNordin said...

ayu - xde plak doc bagi jab utk kuatkan rahim...cuma dia suruh ambil ubat jer utk kuatkan rahim....lagi 2 weeks kena refer dia balik.

Amin...ko risau...aku lagi ler risau ko.....aku yg menanggung...tp harap2 selamat hingga time nak bersalin nanti...doakan yg terbaik k utk aku and baby

Hirda Ibrahim said...

yer betul. sapa yg ada sejarah miscarriage kena mkn ubat kuat rahim. time2 camni ko x leh naik flight bagai tau poms.

eh aku dulu b4 pi spore pun camni. 7 weeks, pi scan nampak kantung je ko. aku dh cuak. by 10 weeks, pi check balik, nampak terus fetus terlompat + heatbeat. so dun worry if nampak kantung time2 now ni.

Unknown said...

take care...n tahniah!!!

Unknown said...

take care...n tahniah!!!

Dee said...

jaga diri baik2 ye zana..jgn stress2..jgn kerja kuat sgt..jgn dokong batrice..ckp kat dia..nak adik tak? hehehe..

mysha said...

kaK..TahniaH akak ek... aKak jGN lasAK2 Sgt taw.. jaGa kesihatan k...

Unknown said...

amin........

kak mendoakan kamu jaga kandungan elok2.
jgn buat kerja berat2 ya dik

ALoNa CintamaniszLite said...

due saing2 ekin/mawi ler ni..hehe..

Cheritera Kami said...

pasni smua kojer incik laling yg kena bt..hehehehe

Unknown said...

tahniah akak,
jaga kandungan bebaik yer,


akak pun mkn acid folic yer,
wanie pun mkn jugak,
hihihi